TIedonhaku eri lähteistä on olennainen
osa tutkijan työni hauskuutta.
Niinpä virittelin jo keväällä verkkoja eri
suuntiin.
Jyväskylästä löytyi kaksikin prosessia olennaisesti hyödyttävää
osumaa.
Otin yhteyttä huhtikuussa Suomen Käsityön museoon Jyväskylässä ja tiedustelin, onko
heillä kirjottuihin huoneentauluihin liittyvää materiaalia.
Amanuenssi Anneli
Hemmilä-Nurmi vastasi nopeasti sähköpostiini ja kertoi, että museolla on kahden kodintekstiilejä kartuttaneen
keruun aineistoa, joissa mainittiin erikseen myös huoneentaulut. Kuopion
koti- ja taideteollisuusoppilaitoksen opiskelijat toteuttivat vuosina 1973–1985 kansatieteelliset keruut Virolahdella, Tuupovaarassa, Suomussalmella, Perttelissä ja Kiuruvedellä. Toinen merkittävä aineisto on koottu 1990-luvulla Varsinais-Suomesta.
Museon esinekokoelmissa on myös 12 huoneentaulua, mutta
ne on sijoitettu keskusvarastoon. Hemmilä-Nurmi toimitti minulle näistä kokoelmissa
olevista huoneentauluista valokuvat nähtäväkseni.
Em. keruuiden yhteydessä tallennettiin kokoelmaan myös A3-arkille tehdyt mallipiirustuksia useasta huoneentaulusta. Keruuhaastattelut
auttoivat minua hahmottamaan olennaisesti tämän käsityöperinteen historiaa.
Kirjailija Anneli Kantoonkin olin yhteydessä ja kerroin hänelle olevani
kiinnostunut huoneentaulujen historiasta. Hän kertoi yrittäneensä 1990-luvulla
tarjota lehtijuttua huoneentauluista, mutta aihe ei tuolloin mitään lehteä
kiinnostanut. Hän myös muisteli, että Jyväskylässä olisi ollut tuolloin
aiheesta näyttely, mutta Suomen Käsityön museon tai Keski-Suomen museon
tilastoista ei löytynyt mainintaa em. näyttelystä. Kanto penkoi arkistojaan ja
muisti, että Keski-Suomen museon julkaisussa on ilmestynyt
huoneentauluja koskeva artikkeli. Sain artikkelista kopion museosta.
Kyseinen Antero Linkamon artikkeli Huoneentaulut
pohjautuu hänen Jyväskylän yliopistoon tekemäänsä etnologian opinnäytteeseen.
Huoneentaulujen historian vaiheista kerrotaan myös Onerva Lääperin teoksessa Kirjo mummolan malliin ( Minerva
2012), Helena Raussi-Tihulan & Juhani Seppovaaran teoksessa Kirjotut kirjaimet,
muistojen monogrammit (Tammi 1999) ja Sanna-Kaisa Spoofin toimittamassa artikkeli-kokoelmassa Tiltun kapiot. Iittiläinen käsityöperinne (SKS 2003).
Näiden teosten
avulla hahmotin kirjottujen huoneentaulujen historiaa.
Kirjotut huoneentaulut
olivat suosittuja etenkin Saksassa 1800-luvulla: katolisilla alueilla taulujen
mietelmät ammensivat uskonnosta, protestanttisilla alueilla maallisemmista
mietteistä. Kirjottujen mietelauseiden historia juontaa muualla Euroopassa 1800-luvulla suosituista onnittelu- ja surunvalittelutauluista. Huoneentaulujen
johdannaisena voi pitää myös syntymäpäiväsankarille
tai hääparille lahjaksi tehtyjä, kankaasta, puusta tai pahvista valmistettuja
koristeellisia tauluja, joiden
teksti oli joko suorasanaista tai runomittaista. Koristeina käytettiin usein
kukkia, sydämiä tai enkeleitä.
1800-luvun lopulla Suomessa yleistyivät
ensin lasilevylle maalatut uskonnolliset tekstit ja raamatun lauseet, ns.
"hopeapaperitaulut". Lasilevy maalattiin mustaksi schabluunakirjaimia
lukuun ottamatta. Kun lasin alle laitettiin foliopaperi, kirjaimet nousivat
korosteisesti esille mustasta taustasta.
Tällainen vanha
huoneentaulu on esillä Jyväskylässä Keski-Suomen museon käsityömuseossa, Toivolan pihapiirissä kuparisepän talossa.
Kunnia olkoon Jumalalle korkeudessa -huoneentaulu Toivolan pihan
kuparisepän talossa kuparisepän ja tämän vaimon makuukammarin seinällä.
Toisen vastaavan taulun näin KOM-teatterin aulatilassa, kun oli
katsomassa Anneli Kannon Veriruusuista
dramatisoitua näytelmää.
Herra on läsnä -huoneentaulu KOM-teatterin aulassa Anneli Kannon
Veriruusut-näytelmän somisteena.
Kankaiset, mietelauseella tai kehotuksella
varustetut kirjotut taulut yleistyivät Ruotsissa jo 1800-luvun
puolivälissä. Läntiseen Suomeen ne saapuivat lähinnä Pohjanmaan
ruotsinkielisen alueen kautta 1800-luvun loppupuoliskolla.
Suomen
itsenäistyminen synnytti paljon itsenäisyyden innoittamia tekstejä. Huoneentaulut
yleistyivät 1920–30-luvulla, mutta muoti alkoi hiipua jo 1940-luvulla funktionalismin myötä: koti haluttiin riisua turhasta krumeluurista, joksi myös koristeelliset ja kenties jopa paatokselliset ja mennyttä aikaa huokuvat huoneentaulut laskettiin kuuluvaksi.
1920-luvulla huoneentauluja tehtiin Suomessa myös
koulukäsitöinä. Käsityölehdet ja –kirjat tarjosivat kuitenkin suhteellisen vähän
huoneentaulujen malleja ja siksi oli yleistä, että malli jäljennettiin – joskus jopa muistinvaraisesti – muualla nähdystä työstä.
Yleensä pyrittiin valitsemaan omiin elämänarvoihin
sopiva teksti. Melkein jokaisessa kodissa, yksinkertaisimmassakin
töllissä, oli 1900-luvun ensimmäisinä vuosikymmeninä ainakin yksi huoneentaulu,
jota lapset katselivat koko lapsuutensa. Kodin henkinen perintö tiivistyi usein
näihin huoneentauluihin.
Yleensä kirjotuissa huoneentauluissa oli vain pelkkä
teksti, mutta joskus tekstin kupeessa oli myös esittäviä kuva-aiheita.
Tekstin sommittelu tuotti usein tekijälleen
vaikeuksia: lause saattoi olla vinossa ja joskus jokin kirjaimista oli
väärinpäin tai puuttui kokonaan. Monesti myös kirjainten väli lyheni
loppua kohti, koska koko lause ei olisi muuten mahtunut kankaalle.
Huoneentauluihin usein liitetty uskonnollinen teksti
antoi oikeutuksen ”turhan” käsityön näpertämiselle ja antoi mahdollisuuden
tuoda julki ne kauniit sanat, joita ei tohdittu ääneen sanoa. Esimerkiksi
lasten sänkyjen taakse tehtiin huoneentauluja, joihin oli kirjottu ohjeita,
raamatunlauseita, suojaa pyytäviä rukouksia tai satuhahmoja.
TIedonhaku eri lähteistä on olennainen
osa tutkijan työni hauskuutta.
Niinpä virittelin jo keväällä verkkoja eri suuntiin.
Jyväskylästä löytyi kaksikin prosessia olennaisesti hyödyttävää osumaa.
Niinpä virittelin jo keväällä verkkoja eri suuntiin.
Jyväskylästä löytyi kaksikin prosessia olennaisesti hyödyttävää osumaa.
Amanuenssi Anneli Hemmilä-Nurmi vastasi nopeasti sähköpostiini ja kertoi, että museolla on kahden kodintekstiilejä kartuttaneen keruun aineistoa, joissa mainittiin erikseen myös huoneentaulut. Kuopion koti- ja taideteollisuusoppilaitoksen opiskelijat toteuttivat vuosina 1973–1985 kansatieteelliset keruut Virolahdella, Tuupovaarassa, Suomussalmella, Perttelissä ja Kiuruvedellä. Toinen merkittävä aineisto on koottu 1990-luvulla Varsinais-Suomesta.
Museon esinekokoelmissa on myös 12 huoneentaulua, mutta
ne on sijoitettu keskusvarastoon. Hemmilä-Nurmi toimitti minulle näistä kokoelmissa
olevista huoneentauluista valokuvat nähtäväkseni.
Em. keruuiden yhteydessä tallennettiin kokoelmaan myös A3-arkille tehdyt mallipiirustuksia useasta huoneentaulusta. Keruuhaastattelut
auttoivat minua hahmottamaan olennaisesti tämän käsityöperinteen historiaa.
Kirjailija Anneli Kantoonkin olin yhteydessä ja kerroin hänelle olevani
kiinnostunut huoneentaulujen historiasta. Hän kertoi yrittäneensä 1990-luvulla
tarjota lehtijuttua huoneentauluista, mutta aihe ei tuolloin mitään lehteä
kiinnostanut. Hän myös muisteli, että Jyväskylässä olisi ollut tuolloin
aiheesta näyttely, mutta Suomen Käsityön museon tai Keski-Suomen museon
tilastoista ei löytynyt mainintaa em. näyttelystä. Kanto penkoi arkistojaan ja
muisti, että Keski-Suomen museon julkaisussa on ilmestynyt
huoneentauluja koskeva artikkeli. Sain artikkelista kopion museosta.
Kyseinen Antero Linkamon artikkeli Huoneentaulut
pohjautuu hänen Jyväskylän yliopistoon tekemäänsä etnologian opinnäytteeseen.
Huoneentaulujen historian vaiheista kerrotaan myös Onerva Lääperin teoksessa Kirjo mummolan malliin ( Minerva 2012), Helena Raussi-Tihulan & Juhani Seppovaaran teoksessa Kirjotut kirjaimet, muistojen monogrammit (Tammi 1999) ja Sanna-Kaisa Spoofin toimittamassa artikkeli-kokoelmassa Tiltun kapiot. Iittiläinen käsityöperinne (SKS 2003).
Huoneentaulujen historian vaiheista kerrotaan myös Onerva Lääperin teoksessa Kirjo mummolan malliin ( Minerva 2012), Helena Raussi-Tihulan & Juhani Seppovaaran teoksessa Kirjotut kirjaimet, muistojen monogrammit (Tammi 1999) ja Sanna-Kaisa Spoofin toimittamassa artikkeli-kokoelmassa Tiltun kapiot. Iittiläinen käsityöperinne (SKS 2003).
Näiden teosten
avulla hahmotin kirjottujen huoneentaulujen historiaa.
Kirjotut huoneentaulut
olivat suosittuja etenkin Saksassa 1800-luvulla: katolisilla alueilla taulujen
mietelmät ammensivat uskonnosta, protestanttisilla alueilla maallisemmista
mietteistä. Kirjottujen mietelauseiden historia juontaa muualla Euroopassa 1800-luvulla suosituista onnittelu- ja surunvalittelutauluista. Huoneentaulujen
johdannaisena voi pitää myös syntymäpäiväsankarille
tai hääparille lahjaksi tehtyjä, kankaasta, puusta tai pahvista valmistettuja
koristeellisia tauluja, joiden
teksti oli joko suorasanaista tai runomittaista. Koristeina käytettiin usein
kukkia, sydämiä tai enkeleitä.
1800-luvun lopulla Suomessa yleistyivät
ensin lasilevylle maalatut uskonnolliset tekstit ja raamatun lauseet, ns.
"hopeapaperitaulut". Lasilevy maalattiin mustaksi schabluunakirjaimia
lukuun ottamatta. Kun lasin alle laitettiin foliopaperi, kirjaimet nousivat
korosteisesti esille mustasta taustasta.
Tällainen vanha
huoneentaulu on esillä Jyväskylässä Keski-Suomen museon käsityömuseossa, Toivolan pihapiirissä kuparisepän talossa.
Kunnia olkoon Jumalalle korkeudessa -huoneentaulu Toivolan pihan kuparisepän talossa kuparisepän ja tämän vaimon makuukammarin seinällä. |
Toisen vastaavan taulun näin KOM-teatterin aulatilassa, kun oli
katsomassa Anneli Kannon Veriruusuista
dramatisoitua näytelmää.
Herra on läsnä -huoneentaulu KOM-teatterin aulassa Anneli Kannon Veriruusut-näytelmän somisteena. |
Kankaiset, mietelauseella tai kehotuksella
varustetut kirjotut taulut yleistyivät Ruotsissa jo 1800-luvun
puolivälissä. Läntiseen Suomeen ne saapuivat lähinnä Pohjanmaan
ruotsinkielisen alueen kautta 1800-luvun loppupuoliskolla.
Suomen itsenäistyminen synnytti paljon itsenäisyyden innoittamia tekstejä. Huoneentaulut yleistyivät 1920–30-luvulla, mutta muoti alkoi hiipua jo 1940-luvulla funktionalismin myötä: koti haluttiin riisua turhasta krumeluurista, joksi myös koristeelliset ja kenties jopa paatokselliset ja mennyttä aikaa huokuvat huoneentaulut laskettiin kuuluvaksi.
Suomen itsenäistyminen synnytti paljon itsenäisyyden innoittamia tekstejä. Huoneentaulut yleistyivät 1920–30-luvulla, mutta muoti alkoi hiipua jo 1940-luvulla funktionalismin myötä: koti haluttiin riisua turhasta krumeluurista, joksi myös koristeelliset ja kenties jopa paatokselliset ja mennyttä aikaa huokuvat huoneentaulut laskettiin kuuluvaksi.
1920-luvulla huoneentauluja tehtiin Suomessa myös
koulukäsitöinä. Käsityölehdet ja –kirjat tarjosivat kuitenkin suhteellisen vähän
huoneentaulujen malleja ja siksi oli yleistä, että malli jäljennettiin – joskus jopa muistinvaraisesti – muualla nähdystä työstä.
Yleensä pyrittiin valitsemaan omiin elämänarvoihin
sopiva teksti. Melkein jokaisessa kodissa, yksinkertaisimmassakin
töllissä, oli 1900-luvun ensimmäisinä vuosikymmeninä ainakin yksi huoneentaulu,
jota lapset katselivat koko lapsuutensa. Kodin henkinen perintö tiivistyi usein
näihin huoneentauluihin.
Yleensä kirjotuissa huoneentauluissa oli vain pelkkä
teksti, mutta joskus tekstin kupeessa oli myös esittäviä kuva-aiheita.
Tekstin sommittelu tuotti usein tekijälleen
vaikeuksia: lause saattoi olla vinossa ja joskus jokin kirjaimista oli
väärinpäin tai puuttui kokonaan. Monesti myös kirjainten väli lyheni
loppua kohti, koska koko lause ei olisi muuten mahtunut kankaalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti