Lastenkirjallisuudessa
jotkin teemat roihahtavat ilmiöksi yht äkkiä. Jostakin aiheesta, jota ei ole
aiemmin käsitelty juuri lainkaan, ilmestyy monta toteutusta.
Selitän tätä
osittain sillä, että lastenkirjallisuuden tekijät seuraavat keskimääräistä
valppaammin ajan ilmiöitä ja tarttuvat niihin aikuistenkirjojen tekijöitä
nopeammin.
Sama
pätee toisinaan myös käsityötekniikoiden moderneihin variaatioihin.
Helsingissä
toimii esimerkiksi Radikaalit pistot –ryhmä, joka on päivittänyt perinteisen ristipistokirjonnan
uudelle vuosituhannelle. Kyse on craftivismista, jossa poliittisia kysymyksiä
käsitellään esimerkiksi neulomalla, virkkaamalla ja kirjomalla.
Loviisan
Sanomissa uutisoitiin Linnea Saaritsin Loviisassa pitämästä näyttelystä. Saarits käyttää materiaalinaan kirpputoreilta löytämiään vanhoja liinoja,
joihin kirjoo ajankohtaisia, kantaaottavia lauseita.
Hän poimii lauseita
laulujen sanoituksista, lehdistä tai kuulemistaan keskusteluista. Olennainen
valinnan kriteeri on, että ne tekevät Saaritsiin vaikutuksen jollain tasolla.
Yksi näyttelyssä esillä olleista töistä otti kantaa Loviisassa näyttelyn alla
ajankohtaiseen pakolaisten karkotukseen: ”Stop deportations.”
Saaritsin
ahaa-oivallus kirjontatekniikan tajunnan räjäyttävästä vaikutuksesta kolahti
minuun erityisesti:
"Fiilis oli sama kuin pienenä lukemaan oppiessa. Maailma avautui ja ajattelin, että nyt voin tehdä mitä vain. Se oli todella inspiroivaa. Tajusin, että voin tällä tekniikalla tehdä kaiken.
Pidän sanojen ja kuvien yhdistelemisestä. Sanat ovat minulle tärkeitä".
Radikaalit
pistot –ryhmä järjestää myös tulevana viikonloppuna Ruisrockissa työpajoja.
Ajatus tuntuu hauskalta: kesken rock-konsertin voi tulla meditoimaan kantaa ottavan kirjonnan pariin!
Myös
Helsingin Sanomat uutisoi Taitoliiton vuoden käsityötekniikasta ja haastatteli
ristipistoharrastaja Aikku Meuraa, joka kirjoo feministisiä ja muita
yhteiskunnallisesti kantaaottavia ajatuksia töihinsä.
Radikaalien
tai kumouksellisten ristipistotöiden ajatuksena on Meuran mielestä yhdistää historiallinen
käsityötekniikka ja julkistaa sen kautta uutta viestiä: Usein
näistä radikaaleista ristipistotöistä voi löytää esimerkiksi sukupuolinormeihin
liittyvää kantaaottavuutta tai poliittista sanomaa.
Suomen
Käsityön museossa on ollut craftivisminäyttelyitä aiemmin viime vuonna ja
joulukuun alkuun saakka on avoinna myös Pehmeetä touhua – Nordic Outsider Craft
–näyttely, joka näyttää, mitä tapahtuu, kun ”käsityö ei pysy kuosissaan, vaan
villiintyy teknikoiden ja materiaalin iloitteluksi”. Näyttelyyn on koottu Suomesta ja muista pohjoismaista pehmeiden kädentaitajien ITE-taidetta.
Magnus Östlingin ristipistotaulut ovat postikorttia pienemmpiä tiivistyksiä Ruotsin eri maakuntien leimallisista piirteistä. Kuva PHH. |
Esimerkiksi ruotsalainen
Magnus Östling on tehnyt pikkuruisia ristipistotöitä Ruotsin eri maakuntien
ominaispiirteistä.
Matti Rauhaniemi on sananmukaisesti vääntänyt rautalangasta
aforismeja: ”Ole oma itsesi. Ole monsteri. Ole optimisti”.
Mukana on myös
tunnettuja lastenloruja ja laulun tekstejä.
Matti Rauhaniemen rautalanka-aforismit piirtyvät myös varjoina seinille. Keskellä Oli ennen Onnimanni -runo. Kuva PHH. |
Outi
Silfvenius on forssalainen tekstiilitaiteilija, joka teki elämäntyönsä
Finlaysonin tehtaan ateljeessa kangasmallien suunnittelijana. Eläköitymisensä jälkeen hän on pitänyt Forssassa lukuisia näyttelyitä käsitöistään.
Tammikuussa
2018 kävin hänen Forssan Luontomuseoon pystyttämässään Zachris Topeliuksen
juhlavuoden näyttelyssä.
Topelius-teeman kupeessa oli myös Outin käsitöitä.
Huomioni kiintyi heti trykkityyki -kankaaseen kirjottuun kaksipuoliseen
seinävaatteeseen.
"Uskalla. Uskalla elää tänään huomista varten. Ota oppia eilisestä. Unohda." Tekstiilitaiteilija Outi Silfveniuksen 1970-luvulla kirjoma huoneentaulu. |
Punainen elämänlanka näkyy myös teoksen takana. |
Outi
kertoi sen tarinan: hänen anoppinsa oli kova määräilemään ja neuvomaan, kuinka
miniän pitäisi tehdä asiat.
Seinävaate syntyi ikään kuin terapiana ja tekijänsä henkilökohtaiseksi
huoneentauluksi, jotta oma tekemisen ja elämisen tapa ei unohtuisi.
Vielä yli sata vuotta sitten käsitöitä tehtiin ennen muuta siksi, että tarvittiin erilaisia talouden käyttötekstiilejä, joita kuitenkin pyrittiin myös koristelemaan eri tavoin.
Teollisen tekstiilituotannon jälkeen uniikeilla käsitöillä ei enää ole välitöntä "käyttöarvoa", mutta sitäkin enemmän näyttöarvoa. Siksi on mielestäni erityisen kiinnostavaa, että pehmeät naisten käsityötekniikat on nyt juonikkaasti valjastettu aktiivisen kantaa ottamisen alustaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti